WeFit WeSports WeTennis WeGolf WeFun
Selecteer een pagina

TennisKids

TennisKids – Introductie

 

De ouders van tenniskids zijn een belangrijk onderdeel van de omgeving waarin kids zich sportief ontwikkelen en spelen een belangrijke rol bij het plezier dat kinderen in tennis beleven. Ook kunnen zij op een prettige manier een bijdrage leveren bij de ontwikkeling van de vaardigheden die kinderen moeten ontwikkelen op het gebied van sport. Denk hierbij aan zaken zoals omgaan met winst en verlies, doorzettingsvermogen, maar ook aan het helpen van het kind bij het oefenen van technische vaardigheden ed.

Waarom is TennisKids belangrijk?
Kinderen die voor het eerst gaan tennissen en gelijk beginnen op een groot veld verliezen snel hun interesse. De rally´s zijn kort, de ballen stuiteren over hun hoofd en ze zijn het langste bezig met ballen rapen. Daarom is Tenniskids zo belangrijk! Een stimulerend Tenniskidsprogramma dat speciaal is ontworpen voor kinderen zal de mogelijkheid bieden tennis op een ´toffe´ manier te leren, tennis is namelijk fun!
Kinderen leren op een natuurlijke manier. Ze zijn nieuwsgierig, creatief en fantasierijk. Daarbij spelen ontdekken en verwonderen een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat vaardigheden als rennen, springen, balanceren, coördinatie, gooien en vangen heel belangrijk zijn om tot een optimale sportontwikkeling te komen. Bij Tenniskids komen al deze vaardigheden aan bod. De gebruikte materialen en de opbouw van de verschillende fases maken dat de kids worden uitgenodigd en geprikkeld zichzelf te ontwikkelen tot allround sporters. Onderstaande informatie geeft een duidelijke uitleg van het Tenniskids programma.

De opbouw

De kleuren rood, oranje en groen vormen de basis van de opbouw van TennisKids. Deze kleuren staan symbool voor de verschillende fasen die de kids doormaken.

Rood

In deze eerste fase maken kinderen kennis met het tennisspel. Ze starten met het ontwikkelen van basisvaardigheden op het gebied van bewegen en coördinatie. De kinderen zijn tussen de 4 en 9 jaar oud. Ze maken kennis met leuke activiteiten en spelen kleine wedstrijden. Er wordt gespeeld met een spons/foam bal op een minibaan (6×12 m.). Het racket is tussen de 43 en 56 cm.

Oranje

In de tweede fase van Tenniskids wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling. De kinderen (8-11 jaar) leren nieuwe slagen en technieken die hen helpen om uiteindelijk te kunnen spelen op een grote baan. Er wordt gespeeld op een driekwartbaan (een volledige baan die in de lengte is ingekort tot 18 meter) en met een bal die geschikt is voor het spelen op een driekwartbaan (zachter en lichter dan een normale tennisbal). Het racket is tussen de 56 en 63,5 cm. De wedstrijden worden steeds langer.

Groen

Dit is de laatste fase in de voorbereiding op ‘hele baan’ tennis. De kinderen zijn tussen de 10 en 12 jaar en ouder. Kinderen op deze leeftijd zijn groter en in staat om de hele baan te bestrijken. Technieken, tactieken en atletisch vaardigheden worden verder ontwikkeld. De wedstrijden worden weer wat langer en het wedstrijden spelen speelt een steeds belangrijkere rol. Er wordt gespeeld met een langzame bal die geschikt is voor tennis op een hele baan en met een racket dat tussen de 63,5 en 68 cm lang is.

Wat kun je als ouder doen?

Ouders kunnen hun kinderen helpen in de sportontwikkeling.
– Belangrijk is dat kinderen plezier hebben in tennis. Laat daarom jouw kinderen bij het vrij tennissen in de juiste fase met de juiste ballen en een geschikt racket spelen. Op die manier is het kind het best in staat de geleerde vaardigheden toe te passen en nieuwe vaardigheden zich eigen te maken.
– Ga af en toe met jouw kind tennissen en wees positief over de verrichtingen van het kind.
– Stimuleer de deelname aan clubactiviteiten. Deze zijn leuk en leerzaam.
– Leer de regels en de puntentelling van de fase waarin het kind zit.
– Leer het kind zich sportief te gedragen en respect te hebben voor de tegenstander. Dus waardering tonen voor mooie punten van de tegenstander.
– Op schoolpleinen, tegen muren, in de tuin of op de oprit, overal kun je tennissen. Stimuleer kids ook op straat te tennissen want dit zijn ideale omstandigheden om te leren tennissen.

Verschillende soorten

Wat is het doel van het jeugdprogramma? Is het doel om de beste spelers van Nederland op te leiden? Is het doel om het zo leuk mogelijk te maken voor alle kinderen? Hoe kun je eigenlijk zien of de kinderen het naar hun zin hebben?
 Met goedkeuring van Mike Barrell, directeur van evolve9, maken wij graag gebruik van zijn model. Dit model gaat uit van vier fases; tryer, buyer, flyer, high flyer.
 Kinderen gaan in hun tennisleven van ‘tryer’ naar ‘buyer’, naar ‘flyer’ en eventueel ook naar ‘high flyer’. Tenminste, als het programma zijn werk doet en de juiste uitwerking heeft. Een goed programma heeft als doel ervoor te zorgen dat kinderen minimaal in de flyerfase terecht komen.

De volgende kenmerken typeren de vier fases:

– Tryers

Snappen niets van de concepten ‘wedstrijden spelen’ en ‘tennisles’

De belangrijkste motivatie om te komen is om te leren hoe ze het spel kunnen spelen en vinden het spel tennis vaak intimiderend.

– Buyers


Tennis is een van de ‘4 tot 7′ activiteiten per week

Zeggen; ‘ik doe aan tennis’
Plezier hebben gehad is een belangrijke graadmeter
Willen graag ‘het spel’ spelen.

– Flyers

Hebben een commitment gemaakt
Houden van het spel

Zijn intrinsiek gemotiveerd

Zeggen; ‘Ik ben een tennisspeler’

Hebben simpele/ eenvoudige verwachtingen

Willen erbij horen en vrienden zijn belangrijk

– High Flyers

‘In de toekomst wil ik een goeie tennisspeler worden’

Ontwikkelen van bewegingsvaardigheden is belangrijk
.
Zeggen; ‘Ik ben een tennisser’

Teveel buyers

In Nederland hebben we te maken met teveel buyers en veel te weinig flyers. Hoe komt dat nu? Is ons aanbod niet leuk genoeg? Of hebben we misschien te weinig nagedacht hoe we flyers creëren?

Maar 25% van onze kids speelt competitie

“Het gaat top met onze jeugd”, is iets dat we vaak horen. Vaak wordt dan bedoeld dat het goed gaat met de competitiejeugd. We weten dat ongeveer 25% van onze jeugd onder de 12 jaar structureel wedstrijden speelt. De rest speelt dus nauwelijks. Hoe kun je nu iets belangrijk vinden in je leven als je het bijna nooit doet. De enige activiteit die ik nu kan bedenken die belangrijk is maar die je maar weinig doet is vakantie. Welke activiteit heeft een kind die hij belangrijk vindt maar bijna nooit doet? Het kunnen er nooit veel zijn.

Van training alleen word je geen flyer!

Er is geen kind dat fan wordt van training. Natuurlijk is training leuk en zullen veel kinderen graag naar de tennisles gaan maar wordt de tennissport zo langzamerhand niet een beetje teveel een trainingssport? Een flyer vindt het spel geweldig om te spelen. Een flyer wil beter worden in het spel. Bij een flyer is tennis een belangrijke activiteit in zijn/haar leven.

Hoe is het met jouw spelers of met jouw kind?

Het zal erg interessant zijn als je jouw kind(eren) indeelt in de vier bovenstaande categorieën. Door dit te doen krijg je inzicht in hoe belangrijk ze ‘tennis’ vinden. Het doel van ieder programma zal ons inziens moeten zijn om zoveel mogelijk kinderen in de flyerfase te krijgen. Waar zitten jouw kids?

High flyers….. een risico


Je zult misschien denken waarom willen we niet alle kinderen in de high flyer fase? De high flyer fase kenmerkt zich doordat kinderen helemaal gek zijn van tennis. Kinderen eten tennis, dromen tennis, praten altijd over tennis. Ze laten als het ware het racket nooit los. Deze kinderen willen altijd spelen, willen later een goede tennisser worden en voor je het weet gaan ze meerdere keren per week naar de tennisbaan. Een ideale situatie voor trainers en de jeugdcommissie zul je denken. Toch is er een risico en dat is het risico dat kinderen teveel doen en dus op een gegeven moment zijn uitgekeken op tennis. Een mooie regel is om kinderen iedere keer net iets minder te geven dan wat ze willen. Dus als ze drie uur willen tennissen geef je ze 2,5 uur. Op die manier blijven kinderen hongerig.

Jeugdtennis verslavend leuk!!

Samen willen we jeugdtennis verslavend leuk maken. Welk type speler hebben we dan nodig? En welk type activiteit moeten we dan aanbieden voor de kinderen in de verschillende fases? Moeten we met elkaar niet streven om het aantal flyers te vergroten? En niet als Nederlands tennis blij te zijn met alleen het aantal jeugdspelers? Het antwoord op de vraag, hoe gaat het met je jeugdspelers, zal dan kunnen zijn 53% van onze spelers is flyer en 27% zit in de buyersfase. We hebben 8 % tryers en 12% high flyers. Deze indicatie heeft dan dus niets te maken met het niveau van de spelers. Verslavend leuk heeft namelijk niets te maken met niveau!!

X